AOR-artikkelisarjan avaus: ”Väärää sosiaalista puuhastelua!”

VirtuaaliAMK:n markkinoinnin ja tiedotuksen asianomistajaryhmässä laitetaan tänä vuonna luovuus peliin. Ryhmän toimintasuunnitelman mukaisesti jokainen ryhmäläinen tuottaa vuoden aikana artikkelin amk.fi-portaalissa ja aor-blogissajulkaistavaksi tai hankkii kirjoittajan omasta ammattikorkeakoulustaan. Kirjoittajana voi olla kuka tahansa asiasta kiinnostunut amkilainen, esimerkiksi opettaja, opiskelija, tiedottaja, e-virkailija tai VirtuaaliAMK-yhteyshenkilö. Artikkelin aihe on vapaa, kunhan se jollain tavalla käsittelee VirtuaaliAMK-toimintaa tai verkko-oppimista.

Meillä on nyt ilo ja kunnia esitellä artikkelisarjan ensimmäinen artikkeli, jonka on kirjoittanut Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulun lehtori Pentti Ojajärvi. Kiitokset Pentin pyydystämisestä kuuluu Soinisen Sallille, joka toimii PKAMK:n markkinointipäällikkönä ja yhtenä markkinoinnin aor:n aktiivisista jäsenistä. Pentin artikkeli käsittelee sosiaalista mediaa ja sen ympärillä vellovia ennakkoluuloja. Pentin omien sanojen mukaan tarjolla on hänen häilyviä ajatuksiaan ja mietteitään elämänmenosta. Kommentoidakin saa:

Väärää sosiaalista puuhastelua!Pentin kuvasi Juha Suomalainen

Sosiaalisesta mediasta kohistaan enemmän kuin mistään verkkoon ja verkko-opetukseen liittyvästä pitkiin aikoihin. Sosiaalisessa mediassa tai sitä sivuavissa webin palveluissa ja toimintakulttuureissa nähdään uusi ja ensimmäistä kertaa oikeasti käyttökelpoinen kehityslinja verkko-opetuksen toteuttamiseen ja ihmisten väliseen kommunikointiin.

Väärin opittu!

Monet eivät usko sosiaalisen median mahdollisuuksiin, eivätkä näe siinä mitään hyötyä, puhumattakaan että sillä voisi tehdä rahaa. Tai että siitä olisi jotain hyötyä opetuksessa. Sitä kun ei voi kontrolloida, vaan siinä oppimista tapahtuu non-formaalisesti, opettajan ja organisaation ohitse. Näkemys perustuu siihen, että vain formaali ja kontrolloitu oppiminen on oikeaa oppimista, kaikki muu on turhaa.

Ajan hukkaa ja puuhastelua!

Monen kuuluu sanovan, että heillä ei ole aikaa viettää aikaansa internetissä surffailuun, blogien lukemiseen, niihin kirjoittamisesta puhumattakaan. Tämä puuhastelu ei ole oikeaa työtä, eikä se kuulu oikean opettajan tai johtajan toimenkuvaan. Sosiaalinen osallistuminen ja sosiaaliset taidot eivät tietenkään voi kuulua kaikkien ominaisuuksiin. Mutta, eikö nykyaikaisen tiedonvälityksen, johon sosiaalinen media kuuluu, seuraaminen, keskusteluihin ja avoimeen oppimiseen sekä ajatusten vaihtoon osallistuminen pitäisi kuulua jokaisen opetusalalla olevan työnkuvaan.

Ei sitä tarvitse ottaa vakavasti!

Viestintä ja opetus ovat vääjäämättä muuttuneet ja se on myös otettava huomioon niin opetuksessa, johtamisessa kuin koulutuksen markkinoinnissakin. Mihin mahtaa johtaa jähmettyminen olemassa oleviin rakenteisiin, toimintakulttuureihin ja itsepintainen jumittuminen johtamis-, tiedotus- ja opetustyyleihin ja -välineisiin?

Eihän sitä käytä muutkaan!

Hyvä esimerkki ilmaisten sosiaalisen median välineiden käytöstä myös markkinoinnissa on amkien ja työelämän yhteisfoorumiksi tehdyssä avoimessa verkkolehdessä Osaaja.Net. Siinä esitellään TAMKin taiteen ja viestinnän koulutusohjelmien blogit suomeksi ja kv-vaihtoa varten myös englanniksi, kiinnostuneiden vaivatonta blogin seuraamista helpoittavine RSS-syötteineen.

Ja se on täysin hyödytöntäkin!

Uusien keskusten muodostamisen yhteydessä voitaisiin samalla aloittaa keskustelu myös uusien välineiden ja luovuutta edistävien innovatiivisten toimintatapojen käytöstä. Organisaation johtajien tulisi kannustaa opettajia kokeilemaan uutta ja osallistumaan eri yhteisöihin työajalla. Allekirjoitetuilla yhteistyösopimuksilla ei ole paljoakaan merkitystä, jos eri amkien opettajien ja työelämän edustajien välille ei synny kontakteja. Henkilökohtaisesti olen saavuttanut hyviä tuloksia opettajien välisillä suorilla kontakteilla mm. VirtuaaliAMK-yhteistyössä ilman sen kummempia virallisia krumeluureja.

Tämä saakin olla ensimmäinen ja viimeinen kerta!

Sosiaalinen media ei ole vain joukko ohjelmia ja uusia hauskoja temppuja, vaan se on ennen muuta ajattelutapa, joka korostaa ajattelun, oppimisen ja uuden luomisen vapautta sekä yhteisöllisyyttä ja avoimuutta. Ne, joilla ei ole aikaa moiseen puuhasteluun, voivat miettiä hetken mikä on organisaation kannalta oikeasti tärkeää, ajankohtaista tai oman ammattitaidon ylläpitämisen kannalta tärkeää. Jos sosiaalinen media tuntuu syvällisen asiaan tutustumisen jälkeenkin vielä jonninjoutavalta puuhastelua ja mielipiteensä osaa vielä hyvin perustella, niin näillä väittämillä saa varmasti aikaan kiihkeitä kannanottoja opetuksen asiantuntijoiden taholta. Valitettavasti nämä keskustelut käydään ainoastaan verkossa sosiaalisen median välineillä. Sorry!

Pentti Ojajärvi

Kirjoittaja on Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulun Maaseutuelinkeinojen koulutusohjelman lehtori. Pentin kuvasi Juha Suomalainen.

Jos Pentin artikkeli herätti ajatuksia, kirjoita kommenttisi!
Toivomme, että asianomistajaryhmän artikkelisarja innostaa amkilaisia laajemminkin kirjoittamaan ja tarjoamaan mietteitään amk.fi-portaalissa ja tässä blogissa julkaistavaksi. Ota yhteyttä portaalitoimitukseen: annina.korpela[at]amk.fi, niin saat äänesi kuuluville!

About these ads

3 Responses to AOR-artikkelisarjan avaus: ”Väärää sosiaalista puuhastelua!”

  1. hollanti kirjoitti:

    Loistava juttusarjan aloitus, en muuta sano! Asia on just näin, kuten Ojajärvi sanoo: sosiaalisen median mahdollisuudet oppimiselle ovat rajattomat! Opiskelijat oppivat yhteisöllisesti ihan toisella tavalla kuin pänttäämällä tenttiä varten. Ja toisin kuin tenttiin luettu, yhteisöllisesti opittu pysyy päässä ja toimii uuden oppimisen perustana. Sosiaalisen median työkalujen hyödyntämisessä myös opettaja oppii paljon, onhan vuorovaikutus usein aidompaa kuin formaaleissa tilanteissa. Opettajan täytyy vaan olla rohkea ja pistää itsensä peliin!

  2. apruikkonen kirjoitti:

    Kerrassaan loistava juttu, joka osui suoraan asian ytimeen! Kaikki kohisee sosiaalisesta mediasta, mutta usein unohtuu sosiaalisen median ydin: jokaisen käyttäjän tulee itse olla aktiivinen, osallistuja, sisällöntuottaja jne. Ja sosiaalisen median voi ottaa haltuun vain käyttämällä sitä itse, eri rooleissa :).

  3. Helena kirjoitti:

    Löysin tämän artikkelin, kun olin etsimässä voimaantumiseen liittyvää aineistoa ja blogeja netistä. Tämä on loistava esimerkki siitä miten sosiaalinen meida saa ihmisiä yhteen. Olen kanssaihmnisille ja opettajakollegoille puhunut jo jonkin aikaa siitä miten saisimme syntymään tilan, jossa voimme voimaantumiseen liittyen aloittaa ”vapaan lähdekoodin” tyyppisen alan kehittämisen. Olisiko täällä foorumissa siihen kiinnostuneita? Jos on, niin vaihtaisin mielelläni ajatuksia. Minut löytää osoitteesta voimaantuminen.blogit.fi (kahden viikon kuluttua) voimaantuminen.fi.
    Mukavaa kevään jatkoa, t. Helena Kemppainen

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Seuraa

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: